Kad završimo faks, obično svi očekuju da se odmah zaposlimo i da nađemo posao u svojoj struci. Svi ti koji imaju očekivanja od nas retko će da nas detaljno upute šta bi trebalo da tražimo od poslodavca, kako se posluje, šta bi trebalo da znamo pri potpisivanju ugovora i šta je zapravo važno za naš lični napredak.
Kompanija Manpower je u saradnji sa advokatskom kancelarijom Gecić Law organizovala panel diskusiju na temu "Za koga želi da radi „Z“ generacija?", na kojoj je bilo priče o tome na šta treba da se obrati pažnja kod omladine, šta oni zapravo žele, ali su dobili i smernice kako bi trebalo da posluju da bi bili uspešni.
Panel "Za koga želi da radi generacija Z"
Foto: Noizz.rs
Panel je odgovorio na neka od važnih pitanja: Kako zajedno funkcionišu Milenijalci i Generacija Z? Na koji način pristupamo generaciji Z prilikom zapošljavanja? Koji su najčešći zahtevi mlađih osoba na prvom poslu i kako poslodavci gledaju na to?
Stefan Milojević, HR Business Partner for Corporate Functions, NIS naveo je da važan faktor u balansu između kontrole i fleksibilnosti predstavlja odgovornost.
- Da bi podstakli individualnu odgovornost kod generacije Z vazno je razumeti njihove potrebe. To podrazumeva izdvojiti vreme i objasniti im širu sliku, šta je svrha onoga što rade, koja je njihova uloga u tome i kako njihov rad doprinosi krajnjem cilju. Na taj način oni će razumeti vrednost svog rada i podići nivo svoje posvećenosti - kaže Milojević.
Praksa je pokazala da generacija Z nema toliko strpljenja i traže instant rešenja. Oni će pre tražiti posao gde im je sve i odmah objašnjeno, pre nego da na nekom konkursu traže ključne reči. Takođe, ostaće na radnom mestu ako imaju dobru zaradu ili priliku da se plata uskoro poveća. Pokazalo se i da neće napustiti radno mesto samo ako na posao idu srećni i zadovoljni i ako ništa ne utiče na njihovo loše raspoloženje.
- Mislim da mladi prirodno tragaju za onim što ih suštinski čini srećnim i ispunjenim. Plata je spoljašnji faktor koji može da ih kratkoročno motiviše. Iz mog iskustva srećan i ispunjem zaposleni je onaj koji istinski uživa u sadržaju posla, razume povezanost onoga šta radi sa strategijom kompanije i vidi efekte svog rada. Takvi se lako prepoznaju, strastveni su u vezi onoga što rade, žele da unapređuju, hoće da kroz svoj rad ostvare ne samo svoje lične ciljeve nego i da doprinesu široj zajednici - kaže Mirjana Todorović, HR Partner, A1 Srbija.
Kako se ova generacija tek upoznaje i sa zakonima, tu je Ognjen Colić, Senior Counsel, Head of Corporate/ M&A, ispred advokatske kancelarije Gecić Law koji je mlade uputio šta treba da znaju prilikom potpisivanja ugovora.
- Ono što možemo sistemski zaključiti iz celine našeg Zakona o radu, je da je ugovor na neodređeno pravilo, a ostale forme izuzeci od pravila. Dešava se i to da u ugovoru piše da nakon što dobijete ili date otkaz naredne dve godine ne možete da radite isti posao koji ste radili kod bivšeg poslodavca. U tom slučaju Vi imate pravo da tražite novčanu naknadu za te dve godine zbog toga što ste se obavezali da nećete raditi poslove koje ste radili kod bivšeg poslodavca - kaže Colić.
On je dodao da je važno da pripadnici ove generacije razumeju da su strpljenje i poslovno iskustvo važan preduslov za napredovanje u karijeri, kao i da je bilo koja vrsta radnog angažovanja tokom školovanja vrlo motivišući pokazatelj za većinu poslodavaca.
Panel "Za koga želi da radi generacija Z"
Foto: Noizz.rs
Dve su bitne stvari koje je Colić naglasio, a koje mogu da Vam budu ključne za dalji napredak:
- Ne odbijajte posao koji nije usko povezan sa vašim radnim mestom. Na primer, ako ste arhitekta ne treba samo da sedite i crtate projekte, već idite i na gradilište i uprljajte cipele. Dobićete širu sliku onoga što radite. Tako se napreduje!
- Uvek kada pišete CV stavite sve što ste radili. Ne morate samo da navodite ono što je u vezi sa vašim zvanjem već napišite i ako ste bili konobar, noćni čuvar, volonter... sve to pokazuje da imate radne navike i da ste voljni i odgovorni za posao.
Izvor: noizz.rs