Professional Talent Acquisition Unit Manager
Back

Od “izmeštanja” zaposlenih do novih prilika: Prava uloga outplacementa

U skladu sa trendovima tržišta rada, kompanije svoju orijentaciju ka ljudima osnažuju brižljivo planirajući proces intergracije novozaposlenih, kao i mehanizme za zadržavanje postojećih. Ipak, neminovno je postaviti pitanje o tome šta se događa kada potrebe poslovanja diktiraju donošenje nepopularnih odluka, te da li na mala vrata biznisa izlazi “people-centric” pristup?

Raznovrsna tržišna i tehnološka prilagođavanja kompanija neretko vode optimizaciji broja zaposlenih, što predstavlja krizni period i polje sa mnogostrukim rizicima. Ipak, način na koji kompanije upravljaju ovim procesom pravi ključnu razliku između organizacija koje saniraju posledice ovakvih odluka i onih koje razmišljaju dugoročno i unapred. Dakle, uloga outplacementa prerasta razmere „lepog gesta“, već postaje strateški alat kojim poslodavci štite zaposlene, paralelno jačajući pozitivnu sliku sopstvenog brenda.

Istraživanja pokazuju da je gubitak posla jedan od najčešćih i najintenzivnijih izvora stresa u životu pojedinca, te često ostavlja “gorak ukus” u ustima bivših zaposlenih. Kompanije koje dugoročno uspešno upravljaju svojim brendom prepoznaju značaj ove populacije i paradoksalno ih posmatraju kao istinske, izvorne ambasadore. Dajući značaj pojedincima i pružajući im podršku u fazi adaptacije na novonastale okolnosti, poslodavci neguju odgovoran pristup poslovanju i omogućuju bivšim zaposlenima dalji profesionalan razvoj kroz podršku neutralnih, eskternih profesionalaca u domenu karijernog konsaltinga. Profesionalni outplacement programi pružaju strukturisanu podršku kroz karijerno savetovanje, prilagođene treninge, mentorsku podršku i konkretne korake ka novom zaposlenju. Od praktične i tehničke pomoći pojedincima, preko navigiranja kroz proces traženja posla putem postavljanja usmerenih, provokativnih i podsticajnih pitanja koja ohrabruju pojedince da istraže sve mogućnosti – ovaj program može predstavljati ključnu prekretnicu između stagnacije i brzog povratka na tržište rada. Kada se na sve ovo dodaju fleksibilnost i individualizovan pristup, zaposlenom u fazi tranzicije omogućava se ne samo brže zapošljavanje, već i potencijalno redefinisanje karijernih pravaca. Kroz karijerni koučing mnogi pojedinci otkrivaju nove profesionalne mogućnosti, pokreću sopstvene biznise, ili prelaze u potpuno nove industrije koje nude bolje mogućnosti za rast i razvoj.

Važno je razumeti da outplacement programi ne ostavljaju pozitivan utisak samo na zaposlene koji napuštaju poslodavce. Transparentan i profesionalan proces rastanka smanjuje nesigurnost i neizvesnost među preostalim zaposlenima i kreira atmosferu psihološke bezbednosti u radnom okruženju. Pružajući podršku zaposlenom kroz celokupan radni ciklus unutar kompanije, od prvog radnog dana do pripreme za izlazak na tržište rada, kompanija negira paradigmu transakcionog odnosa na relaciji poslodavac – zaposleni i u kancelarije vraća human, podržavajući pristup.

Na kraju, pri kreiranju strategije u tranzitnim periodima, pitanje koje svaki poslodavac treba postaviti nije „Da li je nužno i opravdano uložiti resurse u zaposlene koji svakako odlaze?“, već „Kako možemo osigurati da zaposleni dobiju najbolju moguću podršku, čak i kada se naši putevi razilaze?“, sa preduslovom prethodno brižljivo planiranih odluka u domenu ljudskih resursa. Odgovor na ovo pitanje određuje ne samo reputaciju kompanije već i njenu sposobnost da privuče i zadrži vrhunske talente u budućnosti, jer brend poslodavca nije samo ono što kompanija govori o sebi – to je glas bivših i sadašnjih zaposlenih koji odjekuje kroz visokoakustičan prostor zvani “tržište rada.”
 

Pročitajte još tekstova

HR Group Head of Compliance

Konkurentnost poslodavca kroz prizmu compliancea

Business Development Consultant

Zašto angažovati Manpower kada je u pitanju regrutacija i selekcija kadra? Najčešća pitanja klijenata

Senior Executive TA Consultant

Izazovi uspostavljanja HR funkcije u porodičnim biznisima nakon prelaska granice od 100 zaposlenih

Vladan Živanović

Uspešno delegiranje & upravljanje u uslovima rastuće fleksibilnosti na poslu

Da sam imao prilike da na ovu temu odgovaram u nekim, nazovimo ih „mirnodopskim“ uslovima, verujem da bi veći deo mojih opaski bio vezan na relativno…
Marijana Poznan

Izazovi regionalnih pozicija

Kako premostiti razlike u poslovnoj kulturi prilikom upravljanja timovima iz regiona? Kako uspostaviti poverenje sa timovima u zemljama koje su izvan…
Bogdan Pavlović

IT u ne-IT kompaniji - kako privući kandidate?

IT kadar, bar u našoj kompaniji, predstavljaju brojni i veoma različiti profili: sistem inženjeri, devops inženjeri, mrežni inženjeri, ERP…
Mirjana Djordjevic

Tržište orijentisano ka kandidatima i izazovi u IT industriji

Prošli ste kroz pačvork medijskih naslova koji godinama unazad prate IT industriju u Srbiji. Evidentan je ubrzani razvoj kome, čini se, nema kraja,…
Ana Santovac

“Lean kandidati” u proizvodnom FMCG-u

Pojam Lean-a, kao i pojmovi kao što su Continuous Improvement, 5S, Kaizen, Just in time, Poka-yoke, Kanban i drugi, već su dugo poznati na domaćem…
Aleksandar Hangimana

Snaga donošenja odluka

Imajući u vidu da je čak i sam Šekspir imao poteškoća da razreši poznatu dilemu „Biti ili ne biti“, nama ostalima čini proces donošenja odluka…
loading-gif