Marijana Milivojević
Back

Zašto je važna poslovna etika?

Etika, koja se naziva i moralna filozofija, bavi se izučavanjem morala i pojmovima ispravnog i pogrešnog ponašanja. Kada pojam etike stavimo u kontekst biznisa govorimo o poslovnoj etici. Neki bi rekli, da su biznis i etika, na očigled, nespojivi pojmovi. Međutim, bez poštovanja osnovnih moralnih vrednosti nema trajnog opstanka biznisa.

Poslovna etika je skup vrednosti, kao što su poštenje, pravičnost, otvorenost i iskrenost u biznis poslovanju. Ukratko, to je način na koji neka firma, odnosno kompanija posluje. Da li ispunjava obećano, poštuje dogovore i preuzima odgovornost za svoje postupke, poštuje svoje zaposlene, kvalitet rada itd. Poštoje različita mišljenja kada su u pitanju etika i poslovanje. Neki će reći da etika i način poslovanja, upravljanje i organizacija preduzeća, nemaju ničeg zajedničkog. Neki smatraju da ekonomija nema obavezu, a ni potrebu da bude moralna, jer, po svojoj suštini, ekonomija i poslovanje ne mogu biti etični.

Poslovna etika je jedno od najosetljivijih i najznačajnijih pitanja kada je u pitanju poslovanje. Nažalost, poslovna etika često biva narušena u kolektivu usled brojnih ličnih interesa. Osim materijalne štete, uglavnom dolazi i do nematerijalnih – narušavanja poverenja među onima koji zajedno rade, među poslovnim partnerima, kao i narušavanje odnosa klijent-kompanija. Neetičkim poslovanjem dolazi do trenutnog profitiranja, ali se gubi trajan ugled i reputacija, što predstavlja veliki minus za jednu kompaniju. Skandali, sudski postupci i razni mediji koji govore o neslavnom načinu poslovanja jedne kompanije, svakako nisu izbor na kojem se gradi reputacija.

Prethodno pomenutim razlozima je suprotstavljeno mišljenje da poslovanje bez moralnih kriterijuma i ekonomija bez poslovne etike ne mogu dati trajnije i značajnije rezultate, niti dugoročniji prosperitet. Zato bi trebalo razmotriti potrebu uvođenja etičkog kodeksa u principe poslovanja i promovisati značaj poslovne etike u kompaniji. Trebalo bi razmotriti i utvrditi ko ima odgovornost uvođenja i poštovanja etičkog kodeksa. Da li je poslovna etika stvar lične svesti direktora, menadžera, službenika i radnika, ili čitavog kolektiva? Poslovna etika je rezultat zajedničkog morala jedne grupe, zajednice, odnosno kolektiva jedne kompanije. Poštovanje etičkih vrednosti u poslovanju svakako mora započeti od strane vrha jedne kompanije, i na taj način pokazati da kompanija vodi računa o svojim zaposlenima. Ako lider kompanije ne brine o potrebama svojih zaposlenih, neće preostati ništa od kompanije koju treba voditi. U današnje vreme, u uslovima brzih promena i globalizacije, ova dva pojma – poslovanje i etika, sve više dobijaju na značaju i važnosti, i postaju nezaobilazni. Ono što je bitno, i čega se mnogi plaše, jeste da etika ne koči inicijativu i sposobnost za preduzetništvo i razvoj biznisa. Naprotiv, na čvrstim etičkim temeljima moguće je graditi uspešan dugoročan razvoj, što je i krajnji cilj svake kompanije.

Pročitajte još tekstova

Vladan Živanović

Uspešno delegiranje & upravljanje u uslovima rastuće fleksibilnosti na poslu

Da sam imao prilike da na ovu temu odgovaram u nekim, nazovimo ih „mirnodopskim“ uslovima, verujem da bi veći deo mojih opaski bio vezan na relativno…
Marijana Poznan

Izazovi regionalnih pozicija

Kako premostiti razlike u poslovnoj kulturi prilikom upravljanja timovima iz regiona? Kako uspostaviti poverenje sa timovima u zemljama koje su izvan…
Bogdan Pavlović

IT u ne-IT kompaniji - kako privući kandidate?

IT kadar, bar u našoj kompaniji, predstavljaju brojni i veoma različiti profili: sistem inženjeri, devops inženjeri, mrežni inženjeri, ERP…
Mirjana Djordjevic

Tržište orijentisano ka kandidatima i izazovi u IT industriji

Prošli ste kroz pačvork medijskih naslova koji godinama unazad prate IT industriju u Srbiji. Evidentan je ubrzani razvoj kome, čini se, nema kraja,…
Ana Santovac

“Lean kandidati” u proizvodnom FMCG-u

Pojam Lean-a, kao i pojmovi kao što su Continuous Improvement, 5S, Kaizen, Just in time, Poka-yoke, Kanban i drugi, već su dugo poznati na domaćem…
Aleksandar Hangimana

Snaga donošenja odluka

Imajući u vidu da je čak i sam Šekspir imao poteškoća da razreši poznatu dilemu „Biti ili ne biti“, nama ostalima čini proces donošenja odluka…
Aleksandar Hangimana

Inovacije u službi ljudskih resursa

Brzina digitalizacije je ogromna i nijedan formalni obrazovni sistem na svetu se tome ne može prilagoditi
Petra Spasojević

Šta preporučujemo top menadžerima kada traže drugi posao?

Situaciju traženja novog posla, bilo aktivno ili kroz tzv. ispitivanje tržišta, svi kandidati, a naročito C-level profili, trebalo bi da dočekaju…
Aleksandar Hangimana

Humana digitalizacija

I u HR sferi prisutna je transformacija uloge od službe podrške zadužene za radnu disciplinu, obuke i motivaciju, ka biznis partneru koji…
loading-gif