Jelena Dragović Trebješanin
Back

Šta možemo naučiti iz poslovne kulture Kine?

Glavne karakteristike kineske poslovne kulture

Danas, nakon 5 godina i sumiranja različitih utisaka u vezi sa poslovanjem Kompanije, kao i pristupa kineskih partnera i upoznavanja sa njihovim idejama i stavovima, mogli bismo zaključiti da, prvenstveno, kada pričamo o poslovnoj kulturi Kine, Kinezi drže reč – ono što se dogovori, mora biti i sprovedeno u delo. Nema naknadnog menjanja dogovora, nema izgovora, nema opravdavanja, jednostavno, dogovoreno se sprovodi u delo.

Na drugom mestu, stiče se utisak da se Kinezima ne žuri. Naravno, postoje situacije i kada su u pitanju kratki rokovi, priroda posla i kada je sve u funkciji ispunjenja cilja, ali generalno, za razliku od Evropljana i Amerikanaca, ne postoji taj konstantni pritisak na zaposlenog, da se sve završi danas i odmah. Ovo je možemo reći, verovatno i logična posledica činjenice da je Kina jedna od najstarijih država na svetu (postoji preko 4.000 godina).

Kao sledeća odlika kineske poslovne kulture bi se mogla navesti izuzetna vrednoća i profesionalnost, kao i ljubaznost u ophođenju prema zaposlenima ili poslovnim partnerima. Nećete čuti povišen ton, a kritika, iako se uputi, uvek je blaga, savetodavnog karaktera, ali se pamti da je izrečena. Sagovornik se poštuje u svakom momentu, prvo kao individua, a onda i kao kolega, kao deo tima.

Šta nam je zajedničko, a po čemu se razlikujemo?

Zajednički imenitelj u našoj i kineskoj poslovnoj kulturi? Teško je precizno odgovoriti na to pitanje, više ima razlika, s obzirom da se radi o shvatanjima dve civilizacije. Ali, kao zajednički imenitelj mogli bismo da navedemo određeni vid pravednosti, neodustajanja, borbe za svoje ideje i nadasve privrženost svojoj državi, kao i stalan rad u njenom najboljem interesu.

Međutim, kao ključne razlike, na osnovu naših dosadašnjih iskustava, tokom skoro petogodišnjeg rada sa kolegama iz Kine, mogli bismo navesti odnos prema kolegama, rad pod pritiskom, odnos prema poslovnim sastancima, pristup poslovnim obavezama.

Kinezi će se potruditi da nauče da te pozdrave i pitaju kako si, na srpskom, ne zato što mora, već zato što želi, jednostavno na taj način ukazuje poštovanje zemlji u kojoj se nalazi. Primetili ste da svaki kineski ambasador tečno priča srpski jezik, a mi smo mala zemlja u svetskim okvirima. Sa druge strane, u Srbiji nemamo naviku da samoinicijativno personalizujemo komunikaciju sa poslovnim partnerima.

Lični utisak iz Kine – tokom seminara hostesa stoji u hodniku, ispred vrata 90 minuta, a da se nijednom nije pomerila sa tog mesta. Kako ovo znam? Lično sam izašao više puta, samo da vidim da li još stoji na istom mestu. I stajala je. I uvek se ljubazno osmehne i pokaže gde se nalazi toalet. Njoj je jednostavno iskomunicirano da je njena dužnost da stoji tu 90 minuta i ona se neće pomeriti uopšte...

S obzirom na prirodu naše industrije, imamo konstantnu potrebu za kandidatima sa visokim obrazovanjem u domenu tehničkih i tehnoloških nauka (TMF, RGF, ETF, Mašinski fakultet), kao i za kandidatima na različitim izvršilačkim pozicijama (na njima je i najveća fluktuacija, kao i svuda u Srbiji).

Ono što se svakako ceni je visoki profesionalizam i stručno znanje, ali i orjentacija ka konstantnom unapređivanju procesa i smanjivanju troškova. U “Železari”, zaposleni su bili godinama uljuljkani u sigurnost svojih radnih mesta. Jednostavno, ljudi u svim ostalim procesima, osim proizvodnog procesa, nisu težili inovacijama, unapređivanju, smanjenju troškova – sistem postoji 30 godina i to je najbolja, a često i jedina opcija. To bi upravo i bio savet za nekoga ko želi da radi u kineskoj kompaniji: edukuj se, ulaži u sebe, razmišljaj koje promene možeš uneti u kompaniju, kako možeš smanjiti troškove. To su neke poželjne osobine za svakog kineskog poslodavca.

HBIS GROUP Serbia Iron & Steel d.o.o. Beograd je u junu 2016. godine kupio imovinu “Železare” Smederevo i zadržao na radnim mestima više od 5.000 zaposlenih, koji su do tada radili u “Železari”.

Pročitajte još tekstova

Vladan Živanović

Uspešno delegiranje & upravljanje u uslovima rastuće fleksibilnosti na poslu

Da sam imao prilike da na ovu temu odgovaram u nekim, nazovimo ih „mirnodopskim“ uslovima, verujem da bi veći deo mojih opaski bio vezan na relativno…
Marijana Poznan

Izazovi regionalnih pozicija

Kako premostiti razlike u poslovnoj kulturi prilikom upravljanja timovima iz regiona? Kako uspostaviti poverenje sa timovima u zemljama koje su izvan…
Bogdan Pavlović

IT u ne-IT kompaniji - kako privući kandidate?

IT kadar, bar u našoj kompaniji, predstavljaju brojni i veoma različiti profili: sistem inženjeri, devops inženjeri, mrežni inženjeri, ERP…
Mirjana Djordjevic

Tržište orijentisano ka kandidatima i izazovi u IT industriji

Prošli ste kroz pačvork medijskih naslova koji godinama unazad prate IT industriju u Srbiji. Evidentan je ubrzani razvoj kome, čini se, nema kraja,…
Ana Santovac

“Lean kandidati” u proizvodnom FMCG-u

Pojam Lean-a, kao i pojmovi kao što su Continuous Improvement, 5S, Kaizen, Just in time, Poka-yoke, Kanban i drugi, već su dugo poznati na domaćem…
Aleksandar Hangimana

Snaga donošenja odluka

Imajući u vidu da je čak i sam Šekspir imao poteškoća da razreši poznatu dilemu „Biti ili ne biti“, nama ostalima čini proces donošenja odluka…
Aleksandar Hangimana

Inovacije u službi ljudskih resursa

Brzina digitalizacije je ogromna i nijedan formalni obrazovni sistem na svetu se tome ne može prilagoditi
Petra Spasojević

Šta preporučujemo top menadžerima kada traže drugi posao?

Situaciju traženja novog posla, bilo aktivno ili kroz tzv. ispitivanje tržišta, svi kandidati, a naročito C-level profili, trebalo bi da dočekaju…
Aleksandar Hangimana

Humana digitalizacija

I u HR sferi prisutna je transformacija uloge od službe podrške zadužene za radnu disciplinu, obuke i motivaciju, ka biznis partneru koji…
loading-gif