Tijana Jevtić

Od regrutacije i selekcije do pravog rešenja

Back

Shodno činjenici da su u osnovi našeg poslovanja ljudi, svi koji se bave konsultantskim poslom u HR industriji mogu da posvedoče da je usluga regrutacije i selekcije retko bila gotova i jasno definisana usluga, a danas je to “retko”, najčešće nikad ili, u najbolju ruku, ređe nego ikad. Usluga je sve više personalizovana i podrazumeva adekvatan odgovor na sve specifičnije potrebe klijenata. Kada je reč i o istoj poziciji u konkurentskom biznisu, profilisanje idealnog kandidata podrazumeva toliko fine zahteve da je proces regrutacije za bilo koju poziciju neophodno posmatrati kao projekat za sebe. Vrlo često je i onaj deo “obaveznog”, koji kandidat na istoj poziciji mora da ispunjava, različit od kompanije do kompanije, u “poželjnom” su specifičnosti u zahtevima još više naglašene, a kada se uzme u obzir i profil odgovarajućeg kandidata, svaka pozicija postaje jedinstvena. „One size fits all” je fraza koja je od svog nastanka doživela brojne transformacije i danas otišla u drugi ekstrem koji funkcioniše po principu “one size fits one”.

Razlozi za jedinstvenost potrebe se najvećim delom mogu pronaći u implikacijama koje savremeni svet i vreme u kome živimo povlače sa sobom, odnosno u činjenici da je svet sve povezaniji i multikulturalniji, da su biznisi postali sve kompleksniji, da je brzina postala zahtev svake industrije, da se konstantno pojavljuju nove tehnologije, traže i uvode novi modeli poslovanja, u kojima su diferencijacija i inovacija osnovne vrednosti poslovanja. Kao rezultat, potrebe poslodavaca su sve češće potrebe za novim i/ili specifičnim setovima veština koje nužno ne moraju biti komplementarne, a trka za talentima postaje tržišna utakmica u najvišoj ligi u kojoj, kao i u svakom sportu, najbolji tim pobeđuje. Uz sve ovo i kao da ovo već nije dovoljno, kompanije se ne odriču onoga čega ne mogu da se odreknu - poslodavci ne odustaju od uklapanja u kulturu i zapravo će se odreći top performera ukoliko on predstavlja pretnju po strukturu i tim. Na liderima nikad nije bio lak zadatak, a danas se čini težim nego ikad, pa je zaista vreme i da se zapitamo ko motiviše menadžere.

Zahtev za regrutacijom i selekcijom se može sumirati kao zahtev za:

  • Novim i/ili specifičnim setovima veština;
  • Najboljim stručnjacima koje treba privući i zadržati;
  • Adekvatnim kompanijskim fitovima;
  • Preimućstvo “mekih” u odnosu na tehničke, “grube” veštine.

Shodno rezultatima istraživanja Manpower-a (“Talent Shortage - Closing the Skills Gap: What Workers Want”, 2020), u poslednjoj deceniji se nedostatak talenata skoro duplirao. 54% kompanija sa biznisima u 36 od 44 zemalja su potvrdile ovaj nedostatak konstatujući da je sve teže privući kadrove koji su im potrebni. Kako se potrebe za veštinama i zahtevi pozicija menjaju brže nego ikad, potreba za “revolucijom veština” nastavlja da bude izazov vremena u kome živimo.

Naše tržište odgovara istom replikom - ova zakonitost nije jedna od onih koje predstavljaju našu predikciju za budućnost - mi vidimo i kod nas u nekim industrijama i u nekim pozicijama da je tržište orijentisano ka kandidatima i da je njihova pregovaračka pozicija mnogo jača u odnosu na samo nekoliko godina ranije. I tada su kompanije imale svojih izazova, problemi su bili u nedostatku (dovoljnog broja) ljudi određenih kvalifikacija, ali sada je problematika, pre svega, druge prirode i u osnovi se svodi na to kako privući i zadržati talente na tržištu. Da bi do ovog promišljanja uopšte došli, poslodavci moraju da znaju šta zaposleni žele.

A, zaposleni žele mnogo toga, poklapajući se sa potrošačima u onom delu akcentovanja personalizacije danas i svako ko želi da nauči o svojim zaposlenima može mnogo da nauči učeći od ljudi kao potrošača! Shodno pomenutom globalnom istraživanju Manpower-a (“Talent Shortage - Closing the Skills Gap: What Workers Want”, 2020), zaposleni, u skladu sa Maslovljevom piramidom, imaju svoju hijerarhiju potreba u savremenom poslovanju i zapravo žele:

  • Adekvatnu kompenzaciju za svoj rad, pri čemu se dodatni benefiti vrednuju isto kao zarada
    Zarada jeste motivator posla, ali su jednako važni i fleksibilnost i nezavisnost u radu, budžeti za usavršavanje, personalizovani sistemi kompenzacija i beneficija.
  • Personalizaciju
    Zaposleni žele radne zadatke koji su izazovni, koji testiraju njihove potencijale i koji zahtevaju najbolje od njih, zaposleni žele uvid u svoje snage i potencijale kako bi adekvatno upravljali svojom karijerom.
  • Obrazovanje, iskustvo i izloženost
    Zaposleni žele posao koji je raznovrstan i stimulativan i koji im omogućava da stiču nova znanja i iskustva, kao i da se konstantno razvijaju.
  • Fleksibilnost i izbor u funkciji sopstvenog blagostanja, odnosno “wellbeing-a”
    Zaposleni preferiraju balans između poslovnog i privatnog života i izbor gde, kako i kada će raditi.
  • Osećaj svrhe u poslu
    Zaposleni žele da rade na poslovima i u kompanijama koje imaju dobru reputaciju, dobar proizvod, koje im omogućavaju da izvrše uticaj i na koje će biti ponosni.

Kako je Peter Drucker rekao: Kultura jede strategiju za doručak, i danas je zahtev za kulturom u skladu sa rezultatima istraživanja Manpower-a zahtev za “people-centric” radnim okruženjem. Neophodno je stvoriti okruženje u kome se zaposleni osećaju vrednovanim, u kome imaju kvalitativnu svrhu, rešenja kompanija treba da budu u funkciji zaposlenih, a ne proizvoda, sami proizvodi treba da budu u funkciji krajnjih korisnika. Promena paradigme se danas čini merom uspeha na konkurentskom tržištu.

Profesionalizacija HR usluge posledično postaje imperativ svih, jedni su u tome oduvek videli ključnu vrednost, drugi su prepoznali nužnost i potrebu za profesionalizacijom kako bi se adekvatno prilagodili. A, izazovi nisu više samo izazovi posla, industrije, profitabilnosti itd., novi izazovi zadiru u srž svake kompanije, i predstavljaju izazov ljudi. Kvalitet kompanije je oduvek bio uslovljen kvalitetom ljudi koji u njoj rade, ali danas ovo nije “samo” pitanje kvaliteta, već direktno opstanka. Kako bi uopšte postojale i opstale, kompanije će morati sve više da rade na “employer branding-u“, usklađivanju sa tržišnim trendovima i konačno preferencijama i zahtevima samih zaposlenih.

U tom smislu kompanije se sve više okreću ka eksternim partnerima, a kako stvari stoje, još više će se okretati u budućnosti - oglas kao oglas više nije sredstvo dolaženja do neophodnih kadrova, a budući da danas kandidat sve više bira u istoj meri kao i poslodavac, utoliko je i naš posao humaniji. U tome zapravo leži suština onoga što nas najviše i motiviše u našem poslu, jer ono što je benefit za kompanije, benefit je i za ljude, a kako mi to volimo da istaknemo u HR-u: Dobar kandidat košta, loš je još skuplji, pa je i naša budućnost u tom smislu (o)sigur(a)na.

Pročitajte još tekstova

Vladan Živanović

Uspešno delegiranje & upravljanje u uslovima rastuće fleksibilnosti na poslu

Da sam imao prilike da na ovu temu odgovaram u nekim, nazovimo ih „mirnodopskim“ uslovima, verujem da bi veći deo mojih opaski bio vezan na relativno…
Marijana Poznan

Izazovi regionalnih pozicija

Kako premostiti razlike u poslovnoj kulturi prilikom upravljanja timovima iz regiona? Kako uspostaviti poverenje sa timovima u zemljama koje su izvan…
Bogdan Pavlović

IT u ne-IT kompaniji - kako privući kandidate?

IT kadar, bar u našoj kompaniji, predstavljaju brojni i veoma različiti profili: sistem inženjeri, devops inženjeri, mrežni inženjeri, ERP…
Mirjana Djordjevic

Tržište orijentisano ka kandidatima i izazovi u IT industriji

Prošli ste kroz pačvork medijskih naslova koji godinama unazad prate IT industriju u Srbiji. Evidentan je ubrzani razvoj kome, čini se, nema kraja,…
Ana Santovac

“Lean kandidati” u proizvodnom FMCG-u

Pojam Lean-a, kao i pojmovi kao što su Continuous Improvement, 5S, Kaizen, Just in time, Poka-yoke, Kanban i drugi, već su dugo poznati na domaćem…
Aleksandar Hangimana

Snaga donošenja odluka

Imajući u vidu da je čak i sam Šekspir imao poteškoća da razreši poznatu dilemu „Biti ili ne biti“, nama ostalima čini proces donošenja odluka…
Aleksandar Hangimana

Inovacije u službi ljudskih resursa

Brzina digitalizacije je ogromna i nijedan formalni obrazovni sistem na svetu se tome ne može prilagoditi
Petra Spasojević

Šta preporučujemo top menadžerima kada traže drugi posao?

Situaciju traženja novog posla, bilo aktivno ili kroz tzv. ispitivanje tržišta, svi kandidati, a naročito C-level profili, trebalo bi da dočekaju…
Aleksandar Hangimana

Humana digitalizacija

I u HR sferi prisutna je transformacija uloge od službe podrške zadužene za radnu disciplinu, obuke i motivaciju, ka biznis partneru koji…
loading-gif