Ana Santovac
Back

“Lean kandidati” u proizvodnom FMCG-u

Pojam Lean-a, kao i pojmovi kao što su Continuous Improvement, 5S, Kaizen, Just in time, Poka-yoke, Kanban i drugi, već su dugo poznati na domaćem tržištu kada je reč o regrutaciji i selekciji kandidata. U pitanju je specifičan način rada, metodologija u proizvodnji koja se bazira na kontinuiranom unapređenju kroz povećanje efikasnosti i smanjenje gubitaka, bilo da je reč o smanjenju vremena za određenu operaciju, smanjenju škarta, zaliha, suvišnih pokreta radnika u proizvodnji i slično. Metodologija, kao takva, potiče iz Toyote i pokazala je značajne pozitivne efekte, tako da već dugo predstavlja standardni način rada u proizvodnim kompanijama koje posluju u automobilskoj industriji.

Ulaskom velikog broja navedenih kompanija na domaće tržište, postalo je uobičajeno tražiti kandidate koji poznaju i primenjuju Lean principe, kako u proizvodnji, tako i u održavanju, lancu snabdevanja itd. U poslednjih nekoliko godina evidentna je potražnja za kandidatima kojima je osnovni posao unapređenje procesa i efikasnosti, a koji mogu imati pozicije različitog senioriteta i naziva, od Lean specijaliste, koordinatora ili menadžera, preko Continuous Improvement-a, do različitih internih kompanijskih naziva ili skraćenica, shodno nazivima pojedinih procesa u datim kompanijama.

Veće interesovanje i potreba za navedenim profilima krenulo je sa kompanijama koje proizvode delove za automobilsku industriju i nije neobično što internacionalne kompanije u ovoj industriji imaju potrebu da u svojoj lokalnoj operaciji u Srbiji zaposle Lean Menadžera, Pillar Lidera, WCM eksperta i slično. Postavlja se pitanje koliko su ove prakse, koje potiču iz Japana i automobilske industrije, zapravo rasprostranjenje u industriji robe široke potrošnje i uopšte proizvodnjama u Srbiji van automobilske industrije i kolika je potražnja i interesovanje kandidata.

Kao kompanija kojoj je jedna od ključnih delatnosti regrutacija i selekcija različitih specijalizovanih profila u brojnim industrijama, Manpower ima široko iskustvo u regrutaciji kandidata za mnoge pozicije u proizvodnji. Prema našem iskustvu, iako se možda drugačije zove, Lean nije nepoznanica niti u FMCG-u, niti u drugim proizvodnim kompanijama u Srbiji, od industrije ambalaže, duvanske, farmaceutske, obrade metala, industrije građevinskih materijala itd. Možemo čak reći da najveći deo internacionalnih kompanija, van automobilske industrije, u Srbiji ima implementirane određene prakse za unapređenje efikasnosti procesa, bilo u pojedinim funkcijama ili na nivou cele kompanije, ali isto tako i da mnogim domaćim kompanijama navedeni načini rada sve više privlače pažnju.

Sa druge strane, postoje određene razlike između „Lean kandidata“ u kompanijama koje posluju u automobilskoj industriji i van nje. Pozicije kao što su Lean menadžer, Lean specijalista, Continuous Improvement menadžer i slično, nazovimo ih jednim nazivom – Lean ekspert, kao takve mnogo su češće u automobilskoj industriji. To su eksperti koji su specijalizovani za Lean i to im je primarni posao. Ponekad, rad u Lean-u u automobilskoj industriji podrazumeva ne samo ekspertizu već i određenu vrstu prestiža i neretko kandidati imaju veća finansijska očekivanja u odnosu na one van ove industrije. U FMCG kompanijama, koje imaju implementiran Lean, on je difuzan, te se mnogi lideri i eksperti u pojedinim funkcijama, od proizvodnje, održavanja itd. zapravo bave Lean-om uporedo sa svojim “primarnim” poslovima tj. njihovi primarni poslovi su prožeti Lean-om. Iako nazivi njihovih radnih pozicija često ne sadrže reč Lean, oni su, takođe, eksperti u navedenoj oblasti. Možemo reći da Lean eksperti u kompanijama koje posluju u automobilskoj industriji imaju neku vrstu konsultantske uloge i bave se davanjem predloga za poboljšanje efikasnosti, dok Lean eksperti u industriji robe široke potrošnje, ali i drugim proizvodnim kompanijama van automobilske industrije, zapravo nose druge funkcije i na praktičan način se bave Lean-om i sistemom kontinuiranog poboljšanja.

Što se tiče preferencija Lean kandidata za rad u kompanijama, u okviru ili van automobilske industrije, ne postoje određene konstante. Kandidati su otvoreni da razmotre prelazak iz industrije robe široke potrošnje u automobilsku industriju i obratno, ukoliko su trenutno zainteresovani za promenu posla i ukoliko im je sama pozicija odgovarajuća u smislu senioriteta, lokacije i slično. Ipak, u poslednje vreme je nešto češći prelazak iz jedne kompanije u drugu u okviru iste industrije, ili iz kompanija van automobilske industrije u kompanije koje posluju u automobilskoj industriji, a usled tržišno većih finansijskih očekivanja kandidata iz automobilske industrije.

Potreba i potražnja za Lean ekspertima ni u budućnosti neće jenjavati. Dolazak novih investitora, nove kompanije u automobilskoj industriji ili van nje, koje su već implementirale Lean, ali i unapređenje procesa u kompanijama koje su prisutne na domaćem tržištu, mogu samo dodatno istaći značaj ovih stručnjaka u proizvodnom okruženju.

Pročitajte još tekstova

Vladan Živanović

Uspešno delegiranje & upravljanje u uslovima rastuće fleksibilnosti na poslu

Da sam imao prilike da na ovu temu odgovaram u nekim, nazovimo ih „mirnodopskim“ uslovima, verujem da bi veći deo mojih opaski bio vezan na relativno…
Marijana Poznan

Izazovi regionalnih pozicija

Kako premostiti razlike u poslovnoj kulturi prilikom upravljanja timovima iz regiona? Kako uspostaviti poverenje sa timovima u zemljama koje su izvan…
Bogdan Pavlović

IT u ne-IT kompaniji - kako privući kandidate?

IT kadar, bar u našoj kompaniji, predstavljaju brojni i veoma različiti profili: sistem inženjeri, devops inženjeri, mrežni inženjeri, ERP…
Mirjana Djordjevic

Tržište orijentisano ka kandidatima i izazovi u IT industriji

Prošli ste kroz pačvork medijskih naslova koji godinama unazad prate IT industriju u Srbiji. Evidentan je ubrzani razvoj kome, čini se, nema kraja,…
Aleksandar Hangimana

Snaga donošenja odluka

Imajući u vidu da je čak i sam Šekspir imao poteškoća da razreši poznatu dilemu „Biti ili ne biti“, nama ostalima čini proces donošenja odluka…
Aleksandar Hangimana

Inovacije u službi ljudskih resursa

Brzina digitalizacije je ogromna i nijedan formalni obrazovni sistem na svetu se tome ne može prilagoditi
Petra Spasojević

Šta preporučujemo top menadžerima kada traže drugi posao?

Situaciju traženja novog posla, bilo aktivno ili kroz tzv. ispitivanje tržišta, svi kandidati, a naročito C-level profili, trebalo bi da dočekaju…
Aleksandar Hangimana

Humana digitalizacija

I u HR sferi prisutna je transformacija uloge od službe podrške zadužene za radnu disciplinu, obuke i motivaciju, ka biznis partneru koji…
Lana Mučalov

Za koga želimo da radimo?

Svedoci smo razvoja tržišta rada Republike Srbije, koje je uslovljeno pojavom velikog broja investicija i kompanija, koje sve brže postaju…
loading-gif