Goran Pekez
Back

Japanska poslovna kultura - Kaizen kao način života

Japanci su kao narod vrlo organizovani, učtivi i marljivi, zbog čega se takve osobine izrazito cene i u njihovoj poslovnoj kulturi. Japanski sistem razmišljanja i poslovanja jeste princip stalnog napredovanja, uz optimalnu upotrebu svih raspoloživih resursa, sa akcentom na razvoju i ulaganju u zaposlene, što japanske kompanije i JTI postižu primenom Kaizen filozofije. Ova filozofija podrazumeva unapređenje poslovanja svakog dana, malim koracima i karakteristična je za praktično sve japanske firme koje su postigle velike rezultate u pogledu kvaliteta i efikasnosti.

Stalna, postepena poboljšanja suština su ove japanske poslovne filozofije ili kao što bi čuvena rečenica iz filma „Otac na službenom putu“ rekla: „Svakog dana u svakom pogledu sve više napredujem“.

Okosnica takve filozofije su stručni, profesionalni i posvećeni zaposleni, koji se svakodnevno ohrabruju da predlažu rešenja i iznose svoje ideje o unapređenju poslovanja - i Japan i Srbija se zaista mogu pohvaliti ovakvim kvalitetnim kadrom, koji je ujedno odlučujući faktor za kontinuirani napredak svake kompanije.

Kada govorimo o odgovarajućim profilima kandidata za japansku poslovnu kulturu, oni zavise od potreba investitora, ali je činjenica da se u Srbiji najćešće trazi visoko-kvalifikovani kadar sa znanjem engleskog jezika. Izazov je pronaći takav kadar van velikih gradova, ali sve više mladih ljudi prepoznaje šansu da unapredi karijeru ako prihvati dobru poziciju gde god se nalazi. Mislim da i Manpower može doprineti širenju kulture mobilnosti kadra unutar Srbije koja je potrebna i investitorima i onima koji traže dobar posao.

Konkretno, u našoj fabrici, rešenja koja su predlagali zaposleni donela su uštede i od po 70.000 dolara. Inače, JTI fabrika u Senti je 2008. godine prva u Srbiji počela sa primenom Kaizena. Od tada je produktivnost porasla za 50%, dok se količina otpada smanjila za čak 70%. Upravo zbog ovako dobrih rezultata, interesovanje za Kaizen raste i sve više kompanija u Srbiji primenjuje ovu filozofiju u svakodnevnom poslovanju. Pre pandemije, a nadamo se i ubuduće, u našoj fabrici u Senti organizujemo Dan otvorenih vrata za sve kompanije koje su zaintresovane da napreduju poštujući Kaizen principe poslovanja. Obično imamo oko 60 predstavnika najvećih proizvodnih kompanija iz Srbije na ovom događaju.

Uspešne kompanije širom sveta odlikuje tendencija stalnog razvoja, ulaganja u zaposlene i zajednicu, a japanske i srpske kompanije u pogledu ovakvog poslovanja nisu izuzetak.

Za razliku od naše zemlje, Japan je zemlja sa ograničenim prirodnim resursima, te su se zbog toga oduvek trudili da budu što efikasniji u svim segmentima života i poslovanja. Japanci su veoma organizovani, precizni i dugoročno planiraju, po 10 godina unapred, što za domaće tržište u prošlosti nije bila glavna karakteristika. Međutim, s obzirom na stabilne ekonomske i političke prilike u zemlji, kompanije imaju preduslove za dugoročno planiranje, kontinuirano investiranje i zapošljavanje, te su sada razlike u poslovanju između Japana i Srbije manje nego ikada pre.

Japanske investicije u EU, uključujući zemlje u okruženju, su na višem nivou od Srbije. S druge strane, Srbija ima šansu da ih privuče i svojim položajem, ponudom konkurentne radne snage i trgovinskim sporazumima. Mnogi proizvodni pogoni u centralnoj Evropi mogu lako biti povezani sa onima u Srbiji.

Mnoge kompanije, ne samo japanske, biraju Beograd kao centar poslovanja za balkansku regiju jer je to efikasno i racionalno.

Da zaključim, očekujem nastavak trenda porasta japanskih investicija u Srbiji.

Pročitajte još tekstova

Vladan Živanović

Uspešno delegiranje & upravljanje u uslovima rastuće fleksibilnosti na poslu

Da sam imao prilike da na ovu temu odgovaram u nekim, nazovimo ih „mirnodopskim“ uslovima, verujem da bi veći deo mojih opaski bio vezan na relativno…
Marijana Poznan

Izazovi regionalnih pozicija

Kako premostiti razlike u poslovnoj kulturi prilikom upravljanja timovima iz regiona? Kako uspostaviti poverenje sa timovima u zemljama koje su izvan…
Bogdan Pavlović

IT u ne-IT kompaniji - kako privući kandidate?

IT kadar, bar u našoj kompaniji, predstavljaju brojni i veoma različiti profili: sistem inženjeri, devops inženjeri, mrežni inženjeri, ERP…
Mirjana Djordjevic

Tržište orijentisano ka kandidatima i izazovi u IT industriji

Prošli ste kroz pačvork medijskih naslova koji godinama unazad prate IT industriju u Srbiji. Evidentan je ubrzani razvoj kome, čini se, nema kraja,…
Ana Santovac

“Lean kandidati” u proizvodnom FMCG-u

Pojam Lean-a, kao i pojmovi kao što su Continuous Improvement, 5S, Kaizen, Just in time, Poka-yoke, Kanban i drugi, već su dugo poznati na domaćem…
Aleksandar Hangimana

Snaga donošenja odluka

Imajući u vidu da je čak i sam Šekspir imao poteškoća da razreši poznatu dilemu „Biti ili ne biti“, nama ostalima čini proces donošenja odluka…
Aleksandar Hangimana

Inovacije u službi ljudskih resursa

Brzina digitalizacije je ogromna i nijedan formalni obrazovni sistem na svetu se tome ne može prilagoditi
Petra Spasojević

Šta preporučujemo top menadžerima kada traže drugi posao?

Situaciju traženja novog posla, bilo aktivno ili kroz tzv. ispitivanje tržišta, svi kandidati, a naročito C-level profili, trebalo bi da dočekaju…
Aleksandar Hangimana

Humana digitalizacija

I u HR sferi prisutna je transformacija uloge od službe podrške zadužene za radnu disciplinu, obuke i motivaciju, ka biznis partneru koji…
loading-gif