Ivana Jevtić

Benefiti – datum proizvodnje i rok trajanja...

Back

U današnje vreme, dok se vodi pravi rat za talente na mnogim tržištima, politika kompenzacija i beneficija (Comp&Ben policy) često predstavlja poligon na kojem poslodavci oprobavaju svoje veštine privlačenja i zadržavanja pomenutih talenata. Koliko u tome uspevaju, zavisi od mnogo faktora, a ovde će biti reči o nekima od njih, recimo o važnijim...

Počnimo od početka...

Kada kompanija odlučuje da pruži svojim zaposlenima neki benefit? Radi čega, kome sve, pod kojim uslovima, na koji vremenski period..? I šta očekuje zauzvrat? I da li su svi svesni modela, ili da kažemo motora, koji pokreće ovu priču..? Neretko se dešava da ne postoji ni jasna komunikacija, pa samim tim ni razumevanje između kompanije i zaposlenih na temu ko i šta, zapravo, tu daje, odnosno dobija i šta nam je činiti kako bismo održali tu lepu i korisnu međusobnu relaciju što duže...

Da ne bismo sada analizirali detalje i srodne teme poput razlike (suštinske, ne samo očigledne) između materijalnih i nematerijalnih benefita, njihovih relacija, zatim trendova u aktuelnim benefitima koji se menjaju gotovo na godišnjem nivou, pokušaću da napravim neki „overall” osvrt na temu...

Dakle, ako je ideja da poslodavac ponudi svojim ljudima nešto što im je potrebno, interesantno, korisno, što bi im oduzimalo vreme, novac, živce... ako bi, pak, oni sami obezbeđivali nešto što će ih činiti zadovoljnima, pa i zahvalnima, najjednostavnije rešenje je: pitajte ljude šta žele i šta im treba. To ne znači da ćete uspeti da obezbedite kule i gradove i ispunite svaku njihovu želju, ali ponudite im opcije, definišite mogućnosti, pa vidite šta bi u zadatim okvirima ljudi želeli.

Videćete već na tom prvom koraku – neće svi želeti isto...

...što je sasvim očekivano i ljudski. Mala kompanija (sa manje od 20 zaposlenih) će, možda, i uspeti lako da zauzme individualni pristup u bavljenju ovom temom, ali šta da radi poslodavac sa 1000+ zaposlenih... Poenta je da uradite koliko god je u vašoj moći, da ponudite ljudima ono što žele i što im je potrebno, koliko god to teško i neizvodljivo izgledalo. Ne morate dati svima sve odjednom, bolje radite korak po korak, deo po deo, tim po tim, ili grupu po grupu, ali istrajte u tome da omogućite lični pristup. Makar postignite utisak da kompanija svom zaposlenom nešto pruža jer zna da njemu/njoj to stvarno znači...

Sada postoje i platforme koje vam u tome mogu pomoći, objedinjujući široku lepezu benefita od kojih će zaposleni moći da biraju one koji su njima interesantni, a vi ćete moći da definišete pravila čitave igre.

Komunicirajte

Takođe, jako bitna stvar – osigurajte jasnu i transparentnu komunikaciju sa svojim zaposlenima o načinu funkcionisanja sistema benefita. Objasnite im principe po kojima ste postavili sistem, bilo da je u pitanju neograničena mogućnost „svega za sve”, bilo da neke benefite selektivno nudite određenim kategorijama zaposlenih – omogućite im da to znaju. Pružanje mogućnosti ljudima da znaju šta im se nudi, šta mogu da izaberu i u kojem obimu, ostavlja dobar deo finalnog ishoda u njihovim rukama, što bi trebalo da bude dobar osećaj...

Nažalost, često, vremenom, neke stvari počnu da se podrazumevaju, pa ono što sam do juče smatrao svojim benefitom, sada za mene predstavlja minimum... Bilo da sada sve kompanije to nude, pa je na neki način u pitanju standard, bilo da toliko dugo uživam u tom benefitu da sam se potpuno navikao na isti i počeo da ga uzimam zdravo za gotovo, bilo da mi poslodavac nikada nije ni predstavio to kao benefit, pa kafu, piće i frižider sa hranom podrazumevam od prvog dana kao „must have”... Takođe, dešava se i scenario u suprotnom smeru – do juče nas je bilo desetoro u kompaniji, pa je na parkingu bilo mesta za svačiji automobil, a sada nas je pedesetoro i, iako smo prešli u veći kancelarijski prostor, nismo uspeli da obezbedimo parking mesta za sve. I tako će ono što se do juče podrazumevalo sada postati benefit za određeni broj zaposlenih ili za sve zaposlene... Na osnovu ovog primera – uvek dobro razmislite kakvu poruku šaljete dajući ili ne dajući određeni benefit, kome i kada...

I za kraj, naravno, najvažnije: benefiti su benefiti, ni manje ni više od toga.

Ne mogu nadomestiti dobar i interesantan sadržaj posla, inspirativnog lidera, isplaniran razvoj karijere u kompaniji, zadovoljstvo zbog uspešno završenog zadatka, dobar i složni tim ili smeh koji odzvanja po celoj kancelariji... Važni jesu, ali magični još uvek nisu.

Pročitajte još tekstova

Vladan Živanović

Uspešno delegiranje & upravljanje u uslovima rastuće fleksibilnosti na poslu

Da sam imao prilike da na ovu temu odgovaram u nekim, nazovimo ih „mirnodopskim“ uslovima, verujem da bi veći deo mojih opaski bio vezan na relativno…
Marijana Poznan

Izazovi regionalnih pozicija

Kako premostiti razlike u poslovnoj kulturi prilikom upravljanja timovima iz regiona? Kako uspostaviti poverenje sa timovima u zemljama koje su izvan…
Bogdan Pavlović

IT u ne-IT kompaniji - kako privući kandidate?

IT kadar, bar u našoj kompaniji, predstavljaju brojni i veoma različiti profili: sistem inženjeri, devops inženjeri, mrežni inženjeri, ERP…
Mirjana Djordjevic

Tržište orijentisano ka kandidatima i izazovi u IT industriji

Prošli ste kroz pačvork medijskih naslova koji godinama unazad prate IT industriju u Srbiji. Evidentan je ubrzani razvoj kome, čini se, nema kraja,…
Ana Santovac

“Lean kandidati” u proizvodnom FMCG-u

Pojam Lean-a, kao i pojmovi kao što su Continuous Improvement, 5S, Kaizen, Just in time, Poka-yoke, Kanban i drugi, već su dugo poznati na domaćem…
Aleksandar Hangimana

Snaga donošenja odluka

Imajući u vidu da je čak i sam Šekspir imao poteškoća da razreši poznatu dilemu „Biti ili ne biti“, nama ostalima čini proces donošenja odluka…
Aleksandar Hangimana

Inovacije u službi ljudskih resursa

Brzina digitalizacije je ogromna i nijedan formalni obrazovni sistem na svetu se tome ne može prilagoditi
Petra Spasojević

Šta preporučujemo top menadžerima kada traže drugi posao?

Situaciju traženja novog posla, bilo aktivno ili kroz tzv. ispitivanje tržišta, svi kandidati, a naročito C-level profili, trebalo bi da dočekaju…
Aleksandar Hangimana

Humana digitalizacija

I u HR sferi prisutna je transformacija uloge od službe podrške zadužene za radnu disciplinu, obuke i motivaciju, ka biznis partneru koji…
loading-gif